JULIA GONZÁLEZ CONDE
Profesora Adjunta Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicación
Universidad San Pablo - CEU.
     
  Julia González Conde
Faculty of Humanities and Communication Sciences San Pablo University - CEU.


Resumen

No sólo los adultos sino también los niños y los jóvenes reciben constantemente un bombardeo de información que proviene de dos mundos paralelos y desintegrados que no guardan conexión entre sí; nos referimos por una parte a los distintos centros educativos y por otra, a los principales medios audiovisuales, la radio y, como no, la televisión. En un corto espacio de tiempo y de forma subliminal, llega a los oídos de los más jóvenes una enmarañada masa de información, que no comprenden sin que nadie les ayude a hacerlo, a pesar de tratarse de conocimientos clave para su desarrollo futuro.

En los momentos actuales, las Nuevas Tecnologías favorecen la dialéctica sobre las características, en cuanto a cambios acelerados, que presenta nuestra sociedad, por lo que se hace preciso restablecer tanto la representación de la Escuela en la Sociedad de la Información y de la Comunicación como el de las Nuevas Tecnologías en la Educación.
Abstract

Not only adults but also children and young people are subjected to a constant barrage of information emanating from two parallel worlds which are disintegrated and unconnected to each other; we refer to the various educational institutions, on the one hand, and the main audiovisual media — radio, and, of course, television — on the other. In a short space of time and in a subliminal manner, the ears of the youngest listeners receive a convoluted mass of information, which they cannot understand unaided, despite the fact that the knowledge involved is of key importance for their future development.

At the present time, the new technologies favour a dialectic on the characteristics our society displays, in terms of rapid change, and for this reason it is necessary to reestablish both the representation of the school in the information and communication society and that of new technologies in education.